Ondersteuning

Gedurende de schoolloopbaan houden we zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen. Soms komt daaruit dat er extra ondersteuning nodig is.

DSC_0075
Schoolondersteuning morgenwijzer

In de groepen 1 en 2 bespreken we de ontwikkelingen van de leerlingen aan de hand van observaties van de leerkrachten en de leerlijnen van Mijn Kleutergroep. De afspraken van de besprekingen en het plan voor het komende halfjaar worden vastgelegd in een onderwijsplan. Wanneer er extra ondersteuning voor uw kind wenselijk is, wordt u daarvan altijd op de hoogte gesteld.

Vanaf groep 3 wordt met behulp van methode-toetsen en toetsen vanuit het Leerling In Beeld volgsysteem het zicht op de leerlingen gehouden. Volgens een vast schema, nemen we toetsen af om te zien hoe ieder kind zich ontwikkelt. Aan de hand van deze gegevens, zien we wat een kind nodig heeft. Die gegevens slaan we op in ons administratiesysteem Parnassys.

Interne begeleiding

Regelmatig bespreken de intern begeleider en de leerkracht de ontwikkeling van de groep als geheel en de ontwikkeling van individuele leerlingen. Is er extra ondersteuning nodig, dan kan de onderwijsassistent worden ingezet.

De onderwijsassistenten maken na overleg met de intern begeleider aan de hand van hulpvragen van de leerkrachten een schema waarin groepjes kinderen aan de beurt komen voor extra hulp. Dat is soms individueel, soms met een groepje kinderen met eenzelfde hulpvraag. Zo wordt er gewerkt met lees- en rekenprogramma's, extra instructie, herhaling en verlengde leertijd, plustaken/projecten of huiswerk/ondersteuning van thuis. Deze speciale ondersteuning wordt vastgelegd in een handelingsplan (10-12 weken) mét evaluatie.

Wanneer meer expertise binnen de school nodig is voor een leerling, wordt gebruik gemaakt van de inzet van externe specialisten vanuit het Morgenwijzer Ondersteuningsteam.

Basisondersteuning door de school

Wanneer er zorgen zijn rondom een leerling, werken de leerkrachten en intern begeleider samen. Zij bespreken samen met de ouders wat er nodig is om de leerling te helpen. Op Het Spectrum wordt bekeken welke hulp of eventuele extra expertise nodig is, zodat de leerling zich kan ontwikkelen. De intern begeleider werkt nauw samen met collega’s van andere scholen binnen MorgenWijzer om de kennis binnen de school actueel te houden.

Drie niveaus van ondersteuning

Op Het Spectrum werken wij met drie niveaugroepen, namelijk ondersteuning, basis en verrijking. Per vakgebied wordt bekeken in welke niveaugroep een leerling past, zodat wij de leerlingen het juiste onderwijs aanbieden.

Voor de leerlingen die iets extra’s nodig hebben, werken we op het Spectrum met een ontwikkelingsperspectief. Deze maken wij aan wanneer leerlingen een eigen leerlijn volgen op de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en/of technisch lezen. Voor deze leerlingen bekijken wij wat de ondersteuningsbehoeften zijn en welke specifieke hulp wij deze leerlingen kunnen bieden, individueel of in de klas.

Ondersteuningsteam

Wanneer een leerling meer zorg op maat nodig heeft, maken we gebruik van de expertise in het MorgenWijzer brede ondersteuningsteam. Hierin zitten orthopedagogen, gedragsspecialisten (o.a. op het gebied van gedrag en taal/dyslexie/dyscalculie), kindercoaches en ondersteuners op het gebied van Passend Onderwijs. Zij doen onderzoek en geven advies, denken mee in het proces en/of bieden praktische hulp.

Externe expertise

De buitenste cirkel bevat de expertise die niet binnen MorgenWijzer voorhanden is en waar nodig wordt ingehuurd (AED, Cardea, Auris, Visio, taalklas, enzovoort).

Het Spectrum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een aanbod voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. Gezamenlijk zorgen de scholen ervoor dat kinderen in de regio die dat nodig hebben, de extra ondersteuning krijgen die passen bij hun ontwikkelingsbehoefte, m.a.w. Passend Onderwijs.

Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek heeft een oudersteunpunt. Meer hierover leest u op de website van het Samenwerkingsverband.

Illustratie in footer